שלוש טענות נגד פורנו

תראו, אני אוהב פורנוגרפיה. אני צורך ומייצר פורנו והוא חלק בלתי נפרד מהחיים שלי. אבל לפורנו אין יחסי ציבור טובים ובחוגים נרחבים הוא נתפס כגורם שלילי ופוגע בחברה ובעוסקים בו. שלוש טענות חוזרות בדרך כלל בטענות נגד פורנוגרפיה.
-בפורנו משתמשים בנשים כחפצים!
נכון, כי נשים הן חפצים. לא באמת, כמובן, אבל נשים הן בין היתר חפצים מיניים. לכל אדם יש סטטוסים רבים. הוא גבר, אב, אח, לקוח של מוסך, תלמיד של המורה אהרון, דייר ברחוב בן גוריון 12 וכו'. כחלק מאותם סטטוסים לכל אדם יש גם סטטוס או דירוג מיני. אנחנו (שזה רוב הגברים) מסתכלים על אישה ובאופן לא מודע כמעט מדרגים את המיניות שלה: הגננת כוסית. מנהלת אגף הכספים כוסית. רווית השכנה לא כוסית.
ניקרא לציון זה "ציון זיון". הקטלוג הזה הוא תהליך המתרחש כל הזמן ומתבצע בדרך כלל באופן לא מודע כאשר אקט הקטלוג עצמו נמשך זמן קצרצר. סטטוסים מיניים יכולים להשתנות עם הזמן ואישה שלא נחשבה למינית תיתפס על ידינו כסקסית אחרי היכרות, תקופת יובש או השפעת כימיקלים. השינוי יכול גם לפעול לצד השני, כמובן, וגבר יכול פשוט למאוס מבחינה מינית מאישה שחשק בה מאוד בעבר, גם אם מבחינה חיצונית לא השתנה בה כלום.
לדעתי אופן המחשבה הזה מאפיין בעיקר גברים. גברת נוב טוענת שאצל נשים זה לא כך ואני נוטה להסכים איתה למרות שבסוף שנות התשעים נראה היה לרגע שגם נשים "מקטלגות". אני חושב שזה היה טרנד רגעי והוא חלף. אני גם מניח שלא כל הגברים מקטלגים את כל הנשים כל הזמן.
דירוג מיניות, או סטטוס מיניות, קיים כל הזמן והוא חלק ממה שעושה אותנו גברים. מה עושים עם הקטלוג הזה? כלום. זה מידע חסר בעולם האמיתי. המנהלת של אגף הכספים היא אמנם כוסית אבל היא גם חכמה ונחמדה וכשישי לי בעיה אני אתייעץ בה כי היא האדם שיכול לעזור לי בצורה הטובה ביותר בלי קשר לציצי הגדול שלה. הגננת אמנם שווה זיון אבל זה לא רלוונטי בכלום והדבר היחיד שאני צריך ממנה זה שהיא תחבק את יואבי כשהוא נופל מהמגלשה. למעט כמה שיחות קוּלר (שמתרחשות הרבה פחות ממה שנדמה לנשים לפעמים) גברים לא עושים כלום ה"ציון זיון" הזה. המקום היחיד שבו הוא בא לידי ביטוי הוא בפורנו.
עולם הפורנו הוא עולם דמיוני שבו (בעיקר) גברים יכולים להתייחס לנשים רק לפי ה"ציון זיון" שלהן. לא שכל, לא חביבות, לא יוזמה ולא חוש הומור רלוונטיים בעולם הזה אלא רק ציון אחד: "ציון זיון". ציצי-תחת. בעולם הזה אישה היא רק חפץ. גבר שפוי יודע שעולם הפורנו הוא לא יותר ממשי מנרניה או ארץ הקטקטים. לא צריך להיות גאון גדול בשביל להבין את זה. אבל כשגבר צופה בפורנו הוא שם, בארץ הדמיונית של ציציתחת, המקום בו התכונה היחידה הרלוונטית אצל אישה היא המראה החיצוני שלה, אותו ציונזיון שהזכרתי קודם.
הביקורים שלנו בארץ ציציתחת הם זמניים (בעת צפיה בסרט פורנוגרפי או קריאת סיפור, לדוגמא) ואחר כך אנחנו חוזרים למציאות. במציאות גבר שפוי רואה אישה על כל הרבדים או הסטטוסים שלה. הפורנו הוא רק כרטיס כניסה לארץ ציציתחת, אבל הביקורים בה הם זמניים: בסופו של דבר אנחנו גרים בעולם האמיתי. מצחיקים אותי חובבי ויוצרי פורנו שמתגוננים ואומרים שהם "סוגדים לגוף הנשי". בסססדר. בארץ ציציתחת הגוף הנשי זה רק כלי קיבול לזרע, מי שאומר אחרת משקר.
-הפורנו משפיל ומבזה נשים!
כן, אבל רק אם עושים אותו כמו שצריך. אוקיי, אני מגזים אבל הנה עוד אספקט של הפורנו: הוא מחובר הישר אל הבארות האפלות והעכורות ביותר של האדם. פורנו טוב הוא לא מנומס או חביב ואינו מושפע מתקינות פוליטית והנחיות מוסריות, ההיפך הוא נכון: הוא משמש כלי ליצרן וצרכן הפורנו לבעוט במסגרות ומוסכמות חברתיות. השפלה וביזוי הם חלק בלתי נפרד מהפנטזיות האפלות של חלק מאיתנו. של אחרים לא.
יש לדעתי פער בין הפנטזיות המיניות של גברים ונשים. אני לא אכנס אליו עכשיו, אבל במשפט אחד אומר: "הגברים מלוכלכים יותר". הפנטזיות המיניות שלהם אפלות וקודרות יותר מה שעלול להעמיד אותם במצבים מביכים מול נשים כאשר הפנטזיות האלה עולות לדיון ("אני לא מאמינה, יא מגעיל!"). כן, לכל כלל יש יוצא מהכלל ויש גם נשים הנהנות מפנטזיות מלוכלכות אבל אם היינו עורכים סקר מקיף היינו מגלים לדעתי שהרף התחתון של האישה הנועזת בעיני עצמה הוא נקודת המוצא של גבר רגיל. תן לאישה בפנטזיה מלוכלכת חבל והיא תפנטז על מאהב דומיננטי שיקשור ויענג אותה בניגוד לרצונה. תן לגבר את אותו החבל ובפנטזיה שלו הוא יקשור את האישה ויאנוס אותה ברכבת התחתית. ביחד עם כל נוסעי הקרון.
עכשיו ניזכר בארץ ציציתחת מהטיעון הקודם. בארץ ציציתחת זה מקובל לגמור לאישה בפרצוף או לאלץ אותה לבלוע לגבר אבל שוב, זוהי ארץ דמיונית ושוב, הפורנו הוא רק כרטיס כניסה זמני לארץ הדמיונית הזו. הפורנו הוא המקום היחיד שבוא אפשר לממש את רוב הפנטזיות, וכן, חלקן ממש מגעילות. ככה זה גברים.
-פורנו מוביל לאלימות נגד נשים!
זו שאלה קשה ואני לא יודע את התשובה עליה. היא אחות של "האם משחקי וידאו גורמים לאלימות בקרב הנוער" ושל "הטלוויזיה של היום והשחתת המידות." למי שמחפש תשובות קלות, אין לי, אבל יש לי כמה רעיונות.
החברות בהן יש את הכמות הנמוכה ביותר של פורנוגרפיה הן החברות האלימות ביותר נגד נשים. אני מדבר על חברות שמרניות ופטריארכאליות בהן האישה היא באמת חפץ של הגבר. מאיראן מגיעים סיפורים על נשים הנחטפות ברחוב, מושאות בטקס מלאכותי ושקרי (בניגוד לרצונן כמובן), נאנסות באופן חוקי לחלוטין על ידי ה"בעל" ואז מגורשות. בחברות סגורות אחרות נשים יכולות לעבור שנים של השפלה על ידי הבעל והממסד העומד מאחוריו מבלי יכולת לעשות דבר. האם אפשר להאשים בחברות אלו את הפורנוגרפיה? לא ממש. האם פורנוגרפיה קשורה באיזשהו אופן למקרים של גברים שרצחו את נשותיהן אשר זעזעו את המדינה בעבר? אני בספק.
רמת האלימות נגד נשים היא פועל יוצא של רמת האלימות בחברה כולה. היא לא מושפעת ישירות מפורנו ומי שחושב שגבר שצופה בסרטי פורנו יהפוך לאנס הוא לא פחות מאידיוט, בדיוק כפי שמשחקי מחשב לא שולחים ילדים לפגוע ולהרוג את חבריהם. דמגוגים מפשפשים בחפציהם של אנסים וזועקים "הנה! פורנו!" אבל אם תעמיסו על זינזאנות את כל הגברים שצורכים פורנו יפתרו כל בעיות הפקקים של מדינת ישראל לעשרים השנים הקרובות. כמה מהם הם באמת אנסים? באופן דומה חוגגים הצבועים על משחקי מחשב בחדריהם של נערים רוצחים בארצות הברית. וכמה נערים משחקים עשרות משחקי מחשב אלימים, מנהלים חיים רגילים, מתחתנים וחיים את חייהם בשקט ובשלווה? כנראה שהרוב המוחלט, אבל הם פחות מעניינים.
גם אם יש לדעתי קשר בין פורנוגרפיה לאלימות נגד נשים הוא קשר דו צדדי ורמת הבוטות בפורנוגרפיה משקפת את רמת האלימות בעולם החיצוני (שוב, כמו במשחקי מחשב ותוכניות טלוויזיה). בעיית האלימות נגד נשים היא חלק מרמת האלימות הגואה ועולה בכל העולם המערבי. קצב החיים המהיר, התפרקות של מסגרות חברתיות ורשתות בטחון כלכלי כולם עושים את שלהם ומי שחש תלוש ובודד בוחר לפעמים באלימות. זה יכול להיות אונס אקראי, אלימות במועדונים או נהיגה מטורפת. בכל מקרה הם כולם פנים של תהליך ושום תרופת אליל בסגנון "להוריד את משחקי הוידאו האלימים" או "לאסור על פורנו" לא תפטור שום בעיה לטווח הארוך. בעיית האלימות נגד נשים צריכה להפטר במסגרת המאבק באלימות נגד אנשים והיא אינה עומדת לבדה ובוודאי שאינה יכולה להפטר לבד בעולם שהופך אכזר ואלים משנה לשנה.

Print Friendly, PDF & Email

14 thoughts on “שלוש טענות נגד פורנו”

  1. אתה חושב שנשים מפנטזות נקי יותר?
    אולי המדגם שלי לא מייצג אבל נראה לי שהן רק מתקשות יותר לספר, אפילו לעצמן, כמה שהן אוהבות את זה בדמיון לא פחות מלוכלך ואולי הרבה יותר יצירתי.
    והן בוודאי זקוקות לזה יותר, כשהן לבד, וגם בזמן הסקס. לוחשות "אני אוהבת אותך" וחושבות על השליח של הסופר או על השכן.

  2. צפיה בפורנו ללא יוצא מהכלל, מעלה את רמת הצפיות של הגבר מהתפקוד המיני וההתנהגות הגירוי של הנקבה שלו, ככל שהפורנו יותר קשה רמת הציפיות עולה,
    וככל שרמת הצפיות עולה והמציאות לא מתקרבת אליה מתרחשים תהליכים בלתי הפיכים בייחסי הזוג
    אלא אם כן הם בראש אחד כחול

    1. ה"ציון-זיון" של מנהלת החשבונות אינו בלתי-תלוי בכך שהיא "חכמה ונחמדה". כשאני מפנטז אני מעדיף בדרך כלל לפנטז על בת-זוג שוות ערך לי. אני מאמין שכך זה אצל רוב בני האדם.

  3. לאילת,
    מסכים איתך לחלוטין בענין הציפיות,אבל אם מדברים על
    הצופים הנורמלים, הביקורתים גם, הצפיה בפורנו בהחלט יכולה להעשיר את חיי המין. ולכן המלצתי לאור
    ניסיוני שהכל צריך ליהיות במידה והכי טוב לקרוא סיפורת ארוטית…

  4. שלום דור.
    אתה וודאי יודע, הנשים שעובדות בתעשייה הזו מנוצלות בצורה מחפירה.
    זו אגב הסיבה שאני נמנע מלצפות בהן.
    יש לך דעה בנושא?

    1. אתה מתכוון לגבות את הטענה "הנשים שעובדות בתעשייה הזו מנוצלות בצורה מחפירה" בעובדות או להישאר ברמת הקלישאות השטחיות? בינתיים, אני ממליץ ללחוץ על הלינק הזה של שחקנית הפורנו סירי (Siri). אתה מומלץ להיכנס ולהתרשם כמה מנוצלת היא נראית לך.

        1. סירי היא אישה מבוגרת שהחליטה שבמקום להרוויח שכר מינימום כמוכרת במרכול (נניח) היא רוצה להרוויח מאות דולרים ביום ולנוח בשאר הזמן. היא כנראה לא חושבת שזה טרגי. והנה סרטון לא טראגי שבו שחקני ושחקניות פורנו מבקשים מהצופים לשלם עבור הסרטים שהם צורכים. אף אחד מהם לא נראה לי קורבן לניצול, סץם אנשים שעשו בחירות שונות מאיתנו. אני לא מתכוון להיתמם ולהגיד שתעשיית הפורנו חפה מניצול אבל ניצול קיים בכל מקום: ממוצרי מזון מהחי שאנחנו צורכים, דרך רופאים מתמחים שעובדים שעות ארוכות במשכורות מגוחכות, מורים וכו' וכו'. אני אל בטוח שעובדי תעשיית הפורנו מנוצלים יותר, הם פשוט יותר פוטוגניים.

  5. הבעיה היותר גדולה בפורנו היא שהוא יוצר שטף של דופמין(החומר של העונג במוח) השטף המוגזם הזה גורם למוח להתרגל לכמות מוגדלת של דופמין ולהגיב פחות, או בכלל לא לדברים אחרים כך שהצופה חוזר לראות פורנו כדי לענג את עצמו וזה הולך ומתגבר. באופן כלשהו, פורנו הוא סם, רק שבמקום להזריק אותו, אנחנו מגרים את המוח לעשות את זה, ההבדל בין זהלסקס, שה שסקס יש עוד הורמון שקשור למעורבות של אדם אחר בעסק ככה שהכול פועל אחרת

  6. מעניין מאוד, ואולי אפילו הגיוני, חוץ מהחלק של ההשפעה על החברה.
    אני לא דואגת מגברים שקולים והגיוניים, החשש שלי היא מגברים (ונשים) שרואים בפורנו כמדריך לסקס.
    עזוב שזה לרוב יהיה סקס גרוע, כי טוב, בחיים סקס עלול לדרוש יותר מורכבות, הטענה ש"אלימות נגד נשים היא גדולה יותר במדינות שאוסרות על פורנו? זה כמו שאומרים שנשים משכילות פחות פוריות.
    יכול להיות שכפועל יוצא נשים שלומדות מביאות פחות. ילדים או יותר מאוחר, אבל זה לא אומר שהלימודים משפיעים על מערכת הרביה שלה.
    זו דרך ארוכה לומר שיש הרבה משתנים בכל סיטואציה, והיחוס הישיר שלך היה יומרני קצת.
    חוץ מזה, הדוגמה שהבאת על סירי היא לא מהססת דבר. תמיד יש מי שימצא את הזונה הזו ש"בחרה" בחיים האלה. מלבד זה שאני תמיד מזכירה שהיו עבדים שהתנגדו לשחרור במלחמת האזרחים האמריקאית, אני מוכנה לשאת בעלות של להגביל את אותה אישה חריגה שמעדיפה את דרך החיים הזו בעבור כל אותן הנשים שלא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *